torsdag 28 juni 2012

Summering Gainomax sponsring

Nu på söndag slutar Gainomax sponsringsperioden för Gainomax Sports Team Vätternrundan officiellt. Hur har det egentligen gått? Har produkterna hjälpt mig öka min prestation? Vilken nytta har jag haft av sponsringen?

I slutet av april sökte jag med detta inlägg till att delta i Gainomax Sports Team som skulle innebära att jag får 90 produkter som hjälper mig före, under och efter Vätternrundan. Till min förvåning blev jag utvald och någon vecka senare var kylskåpet fullt med produkter!

Jag och ett antal andra deltagare fick

- 2 olika smaker av protein bars
- 2 olika smaker av energy bars
- Recovery drinks i olika smaker samt
- Long distance recovery drinks i olika smaker.

Energy bars och de vanliga recovery drinks gick åt mest. En drink efter ett träningspass (vilket pass som helst), en bar under en cykeltur, en halv bar innan ett styrke-lunchpass - perfekt.

Long distance drinks gick inte åt lika mycket. Det har ju inte blivit såååå himla många långpass i alla fall.

Protein barsen var alldeles för maffiga och för söta. De åt jag minst av. Ibland funkade det med en protein bar som mellanmål men som sagt, de var riktigt söta. Inte så himla lätt att få ner den alla gånger.

Hjälpte det då?
Jodå. Det skulle jag nog vilja påstå. Jag vet inte hur det hade varit annars men faktum är ju att man bör fylla på med något under ett långpass och direkt efter ett träningspass. Nu fanns allt redo i kylskåpet. Behövde inte köpa in nånting! Dessutom är det lätt att få i sig en välsmakande drink efter ett pass.

Om det ökade min prestation?
Ja, även det skulle jag vilja påstå. Jag klarar inte av långpassen utan påfyllning. Hade jag inte haft Gainomax barsen till hands så hade jag köpt någon annan bar. Det är enkelt att ha med sig, vill man inte äta hela så stoppar man enkelt tillbaka resten i fickan. Det är inte lika kladdigt som en snickers tex, lämnar inte lika jobbig avfall som en banan, är mindre än en banan.
Dessutom orkade jag ju cykla Vättern på 11:09. Det är delvis tack vare påfyllning med Gainomax barsen.

Är 90 produkter tillräckligt för 2 månader?
För mig har det varit mer än tillräckligt. I början ville jag inte dela med mig något för rädslan fanns ju att det inte skulle räcka hela vägen. Men se själv hur mycket som finns kvar:


Jag har kanske ätit/druckit hälften. Och då har jag ändå ätit eller druckit något av produkterna vid varje träningspass i princip.

Skulle jag rekommendera Gainomax produkter?
Ja, definitivt. Inte för att göra reklam men jag tycker att dom är riktig goda (förutom då protein bars). Skulle ev kunna räcka med lite mindre sötma även i energy bars.

Vilken nytta hade jag av sponsringen?
Oj vad jag sparade pengar! Man slipper ju köpa in allt. En klassiker är redan tillräckligt dyrt. Skönt att slippa tänka på bars och drinks.

Gainomax Sports Team
Vi var väl inte riktigt något team förutom lite kontakt på facebook. Detta kan iofs bero på att jag av någon anledning inte hamnade med på Gainomax maillistan och missade i stort sätt samtliga mailutskick.

Kommer jag att söka igen?
Jepp! Ska söka igen till Lidingöloppet med förhoppning om att kunna påbörja min klassikersatsning igen då. Håll tummarna att jag blir uttagen igen :D

3 kommentarer:

  1. Ätandet och energiförsörjningen är den absolut besvärligaste aktiviteten när man tränar. Skador är ju förstås ännu värre, men det får väl anses vara ett onormalt tillstånd. Kan man fylla på med bars osv utan att bli dålig i magen så är det jättebra. De som tränar kontinuerligt, länge och hårt blir inte feta även om de äter som Jabba the Hutt eller Pacman. Hälsningar Hasse

    SvaraRadera
  2. Nu har jag volonterat som försökskanin på de produkter som Annette hade lite svårt för. Jag ger proteindrycken fem maxpulser av fem och proteinbarsen ytterligare fem maxpulser av fem. Dock måste jag erkänna att den vita baren med blåbär smakar konstigt, men man får ändå energin man vill åt. Smaken på den får en vilopuls av fem. Sammantaget får Gainomax lysande resultat och stående ovationer i mitt överlevnadstest. Fast det är ändå gott med en fin vanlig banan då och då. Jag behöver personligen även de dextrosolaktiga runda tabletterna som kommer på tubrör från hmmm.. Enervit. Finns liknande även hos Gainomax? / Hasse

    SvaraRadera
  3. Utvärdera i *maxpulser* och *vilopulser*. *GILLA*! :D

    Som svar på kommentar nr 1:
    Ja, jag håller definitivt med. I vissa perioder är det svårt att äta sig mätt och ge kroppen den energi den verkar behöva. Dessa faser har för mig varit några månader innan maran (när jag sprang ett långpass >17 km per vecka) samt de sista veckorna innan Vättern. Det är främst långpassen som suger ut energin ur en. Det har nog känts lite bättre med extra proteindrinkar och energibars måste jag säga. Dock är träningen inför Vättern inte helt jämförbart med träningen inför maran...

    För dig är det nog så att du kontinuerligt ligger på en hög träningsnivå. Med flera cykelmil och många fotbållskilometrar per vecka så skriker kroppen konstant efter energi.

    SvaraRadera